آموزش گوگل آنالیتیک

گوگل آنالیتیک چیست ؟


گوگل آنالیتیک یک ابزار مفید تجزیه و تحلیل گوگل می باشد که در این قسمت آموزش گوگل آنالیتیک به زبان ساده و راه اندازی حساب کاربری در آن را برایتان توضیح می دهیم.

گوگل آنالیتیک یک سرویس رایگان گوگل که به بررسی و گزارش ترافیک وبسایت می پردازد. مدت زمان سپری شده توسط کاربران در وبسایت، عملکرد و کارایی یک کمپین خاص و بسیاری موارد دیگر را نشان می دهد.

گوگل آنالیتیک بطور کلی موجب می شود که شما یک دید بهتر نسبت به عملکرد وبسایت و نشان دادن مواردی که ماکسیمم تاثیر را در پیشرفت، ارتقاء و بهینه سازی سایت اعمال می کنند.

در این آموزش گوگل آنالیتیک برخی از اصول آنالیتیک و آنچه برای شروع کار با آن نیاز دارید را بیان می کنیم.

  • آموزش گوگل آنالیتیک
  1. ۱

 
شروع کار با گوگل آنالیتیک

شروع کار با گوگل آنالیتیک


برای شروع کار با گوگل آنالیتیک به حساب های کاربری گوگل مانند Gmail یا یوتیوب YouTube نیاز دارید. در مرحله اول وارد آدرس google.com/analytics شوید، در این هنگام بایستی با جی میل خود وارد شوید تا صفحه گوگل آنالیتیک برایتان نمایش داده شود. با ما در آموزش گوگل آنالیتیک همراه باشید.

آموزش قدم به قدم گوگل آنالیتیک

آموزش گوگل آنالیتیک به زبان ساده


آموزش گوگل آنالیتیک به زبان ساده، با استفاده از تصویر و بیان جزئیات و منوهای آن را در این بخش برایتان شرح می دهیم.

هنگامی که وارد سایت گوگل آنالیتیک شدید، تصویر زیر را مشاهده می نمایید.

روی SIGN IN کلیک کنید تا موارد نمایش داده شده در بصورت تصویر را مشاهده نمایید.

گزینه Google Analytics را انتخاب نمایید تا صفحه ایجاد حساب کاربری در گوگل آنالیتیک مانند تصویر زیر برایتان نمایش داده شود. سپس بر روی گزینه SIGN UP کلیک کنید.

تنظیمات گوگل آنالیتیک

همانطور که مشاهده می کنید تصویر زیر جهت ایجاد حساب کاربری جدید برایتان نمایش داده می شود. در این جا دو بخش داریم. گوگل آنالیز موبایل و گوگل آنالیز سایت، که ما بخش Website را انتخاب می کنیم.

  • در قسمت Account Name یک نام کاربری انتخاب نمایید.
  • در قسمت Website Name نام وبسایت خود را وارد نمایید و در بخش Website URL، آدرس وبسایت خود را وارد نموده و نوع HTTP یا Https انتخاب نمایید.
  • در بخش Industry Category نوع سایت خود بعنوان مثال خبری، آموزشی و یا … را انتخاب نمایید.
  • در قسمت نهایی Reporting Time Zone زمان محلی خود و کشور مورد نظر (ایران) را انتخاب نمایید.

در نهایت بر روی Get Tracking ID کلیک کنید. پیغامی مبتنی بر قبول شرایط نمایش داده می شود، که بایستی دوباره کشور مورد نظر یعنی (ایران) را انتخاب نموده و گزینه I Accept کلیک کنید تا وارد صفحه زیر شوید.

در این بخش همانطور که در شکل مشاهده می کنید در قسمت Admin با استفاده از تب Tracking Info و گزینه Tracking Code، کد مربوطه (کد ردیابی) را دریافت نمایید و آن را به وبسایت خود اضافه کنید. این کد را به توصیه خود گوگل آنالیز در فایلی به نام “analyticstracking.php” کپی کنید.

این کد باید به تمام صفحات سایت از قبیل صفحه About، Service، Contact و … که می خواهید ردیابی کنید، اضافه شود .

پس از ۲۴ ساعت می توانید به قسمت گزارشات گوگل آنالیتیک رفته و اطلاعات تحلیل شده وبسایت خود را مشاهده نمایید.

معرفی بخش های مختلف گوگل آنالیتیک

در این قسمت از از آموزش گوگل آنالیتیک به معرفی بخش های مختلف، تب ها و منو های آن می پردازیم.

  • تب Home
  • Session

دوره های زمانی که کاربر در سایت شما فعالیت داشته است و صفحات مشاهده شده توسط کاربر و رویداد ها و … را نشان می دهد.

  • Session Duration

میانگین زمانی و طول دوره را نمایش می دهد.

  • Bounce Rate

نرخ ترک و فرار کاربران از سایت را نشان می دهد.

  • Goal Conversion Rate

نرخ انجام عملیات، اقدامات و فعالیت کاربران در سایت و دفعات انجام و تکمیل این اقدامات.

  • تب Reporting

این تب تقریبا جزء اصلی گزارشات وبسایت می باشد.

  • Dashboards

در این بخش مهمترین و اصلی ترین آمار و گزارشات را می توانید مشاهده کنید.

در قسمت داشبورد گوگل آنالیتیک، با استفاده از امکان +Add Widget می توان گزارش ها و موارد بیشتری را به قسمت داشبورد اضافه نموده و آن ها را مشاهده کرد. همچنین هنگام اضافه کردن ویجت ها، امکان انتخاب نوع نمودار از جمله جدولی، خطی، دایره و … نیز وجود دارد.

  • Shortcuts

بخش کلید های میانبر در گوگل آنالیز، گزارشات و آمار های انتخابی شما را نمایش می دهد. در واقع یک نوع دسترسی سریع به گزارشات و آمار هایی است که شما بطور معمول و مداوم آن ها را مشاهده می کنید.

  • Intelligence Events

در قسمت آگاه سازی رویداد ها در گوگل آنالیتیک، بخش overview، این امکان وجود دارد تا ایمیل جهت دریافت هشدار یک رویداد خاص، در بازه های زمانی مختلف تنظیم گردد.

  • Real Time

در این بخش از آموزش گوگل آنالیتیک، زمان واقعی یعنی زمان حال رویداد ها و تحلیل وبسایت از قبیل رفتار کاربران و ترافیک وبسایت قابل مشاهده می باشد.

  • Audience

در بخش مخاطبان وبسایت، علاقه مندی ها، مکان جغرافیایی و … را می توانید مشاهده کنید.

  • Acquisition

این قسمت به معنی نحوه رسیدن و جذب مخاطبان به وبسایت را نمایش می دهد.

  • Behaviour

رفتار کاربران از آغاز ورود، زمانی که در سایت سپری می کنند، و زمانی که اقدام به ترک سایت می کنند.

  • Conversions

تغییرات سایت در گوگل آنالیز و تعریف و مشخص کردن اهداف توسط شما، توسط این قسمت تعیین می گردد که چه تعداد از اهداف تعریف شده به وقوع پیوسته یا انجام شده است. مثلا ثبت نام در وبسایت توسط کاربران.

  • تب Customisation

رسیدیم به قسمت سفارشی سازی در آموزش گوگل آنالیتیک.

در این قسمت از گوگل آنالیز می توانید گزارشات و آمار های جامع و کاملی را مشاهده نمایید. همچنین این امکان وجود دارد تا بتوانید گزارشات مورد نظر خود را که بیشتر به آن ها نیاز دارید در این بخش با استفاده از New Custom Report تعریف کرده آن ها را دسته بندی کنید. حتی آن ها را بخش داشبورد یا میانبر ها انتقال دهید.

  • تب Admin

تب مدیریت در بخش آخر از آموزش گوگل آنالیتیک

همانطور که مشاهده می کنید این تب مدیریت گوگل آنالیتیک دارای قسمت های بیشتری است. در این قسمت تنظیم قسمت های مختلف سایت در گوگل آنالیتیک انجام می شود.

قسمت های اصلی این بخش عبارتند از:

  • ACCOUNT

در این قسمت که حساب کاربری می باشد، می توانید اقدام به عوض کردن مدیریت و یا اضافه کردن کاربران نمایید. در واقع این یک حساب کاربری کلی جهت تجزیه و تحلیل سایت می باشد که می تواند بر اساس نام یک سازمان باشد. بعنوان مثال حساب کاربری smeir، Sony و …

  • PROPERTY

این قسمت مالکیت می باشد که به آن Web Property نیز گویند، یک منبع داده می باشد که می تواند یک وبسایت یا برنامه مبایل باشد که شما این امکان را دارید که تنظیماتی از قبیل فیلتر، هدف و … بر روی آن ها اعمال نمایید.

  • VIEW

در هر مالکیت یا Property دیدگاه های مختلفی می تواند وجود داشته باشد. بعنوان مثال برای سایت Smeir بخواهیم فقط نمایش داده های E-Commerce را داشته باشیم و برای وبسایت دیگر نمایش موارد دیگر.

  • USERS

برای اینکه بتوانید به کاربران دیگر دسترسی به موارد View، Property و Account دهید، باید حساب گوگل Gmail داشته باشند.

امیدوارم آموزش گوگل آنالیتیک در وبسایت Smeir برایتان مفید بوده باشد.

با آرزوی موفقیت و سربلندی